Burdasın: Forum => SGK ve VERGi MEVZUATI => İstirahatlı İşçinin Çalışamazlık Girişi |
|
TAHSİN SINAV (Ziyaretçi) |
İstirahatlı İşçinin Çalışamazlık Girişi/TAHSİN SINAV Bu yazımda istirahatlı işçinin çalışamazlık kaydının nasıl yapılacağını açıklayacağım. Farklı bir uygulama olarak, 12 Mayıs 2010 tarihinde yürürlüğe giren 'İstirahatlı Olan Sigortalıların İşyerinde Çalışmadıklarına Dair Bildirimin İşverenlerce Sosyal Güvenlik Kurumu'na Gönderilmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ' ile istirahat raporu alan 4/a sigortalılarının istirahatlı oldukları geçici işgöremezlik sürelerinde işyerinde çalışmadıklarına dair bildirimin Sosyal Güvenlik Kurumu'na elektronik ortamda (internet kanalıyla) yapılması gerektiği düzenlenmişti. Konuya ilişkin bu Tebliğde 02.03.2013 tarihinde yürürlüğe giren bir değişiklikle 5'inci maddede aşağıdaki düzenleme yapılmıştır: '(1) Bildirimin, http://www.sgk.gov.tr internet adresinde 'İŞVEREN' menüsü, 'Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi', 'Kullanıcı Şifre Ekranı', 'Çalışılmadığına Dair Bildirim İşlemleri', 'Giriş' bölümünde yer alan bilgiler kaydedilmek suretiyle işverenler tarafından sigortalıların hak ettikleri istirahat süresinin bitim tarihinin içinde bulunduğu aya ait aylık prim hizmet belgesinin verileceği son gün mesai bitimine kadar elektronik ortamda Kuruma gönderilmesi zorunludur. (2) Aylık prim hizmet belgesinde eksik gün nedeni olarak geçen 01 kodu ile (istirahat) bildirilen sigortalılar için bu bildirim çalışılmadığına dair bildirim yerine geçer.' Resmi Gazete'de yayımlanan bu tebliğ değişikliğiyle, APHB'nde eksik gün nedeni olarak geçen '01-İstirahatlı kodu' ile bildirilen sigortalılar için bu bildirimin çalışılmadığına dair bildirim yerine geçeceği hükmü eklendiğinden, APHB'nde '01-İstirahatlı kodu' ile Kuruma bildirilen sigortalılar için ayrıca çalışamazlık kaydı girilmesine gerek olmayacaktır. Dolayısıyla aylık prim ve hizmet belgesinde 01-İstirahatlı kodu ile bildirilen 4/a sigortalısının çalışamazlık kaydının girilmediği gerekçesi ile idari para cezası uygulanması riski de ortadan kalkmış bulunmaktadır. Bu düzenleme doğrultusunda, eğer SGK, işverenliğe geçici işgöremezlik raporlu –istirahatlı- sigortalılar için çalışılmadığına dair bildirim yapılmasına ilişkin bir yazı veya e-posta gönderirse, APHB, yani aylık prim hizmet belgesi kontrol edilerek, eğer aylık prim hizmet belgesinde '01-İstirahatlı kodu' ile bildirilmemişse veya aylık prim hizmet belgesi henüz verilmemişse çalışmadığına dair girişinin mutlaka beş işgünü içinde yapılması gerekecektir. Belirtilen tebliğ değişikliği öncesi yürürlükte bulunan tebliğe göre işverenlerce; -10 günden kısa süreli geçici işgöremezlik raporlarında istirahatın bittiği günü takip eden 5 işgünü içerisinde, -10 gün ve daha uzun süreli geçici işgöremezlik raporlarında ise 10'ar günlük sürelerin bittiği günü takip eden 5 işgünü içerisinde, -Son 10 günlük süreden arta kalan istirahat süresinin bittiği günü takip eden 5 işgünü içerisinde, Sosyal Güvenlik Kurumu'nun http://www.sgk.gov.tr internet adresinde 'İŞVEREN' menüsü 'Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi', 'Kullanıcı Şifre Ekranı', 'Çalışılmadığına Dair Bildirim İşlemleri', 'Giriş' bölümünde yer alan bilgiler kaydedilmek suretiyle sigortalılarca hak edilen istirahat süresini takip eden 5 iş günü içinde elektronik ortamda Kuruma gönderilmesi zorunluydu ve bildirimin yapılmaması veya süresi dışında yapılması halinde, 5510 sayılı Kanunun 102'inci maddesinin birinci fıkrasının (i) bendi gereğince; işverenlerden istenilen bildirimlerin belirlenen süre ve elektronik ortamda yapılmaması halinde sigortalı başına aylık asgari ücretin 1/10'u, hiç yapılmaması halinde ise sigortalı başına aylık asgari ücretin ½'si tutarında idari para cezası uygulanmakta idi. Yukarıda belirtildiği üzere, yapılan sözkonusu tebliğ değişikliği ile APHB'de - aylık prim ve hizmet belgesinde - '01-İstirahatlı kodu' ile bildirilen 4/a sigortalıları için, ayrıca çalışamazlık kaydı girilmesine gerek bulunmamaktadır. Ancak Aylık Prim ve Hizmet Belgelerinin takip eden ayın 23'üne kadar verilme süresi olduğundan, henüz aylık prim ve hizmet belgesi verilmeyen dönemde istirahat raporu alan ve çalışamazlık kaydının girilmediğine dair Kurumca tebligat yapılan işverenlerin çalışamazlık kayıtlarını http://www.sgk.gov.tr internet adresinde 'İŞVEREN' menüsü 'Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi', 'Kullanıcı Şifre Ekranı', 'Çalışılmadığına Dair Bildirim İşlemleri', 'Giriş' bölümünde yer alan bilgiler kaydedilmek suretiyle sigortalılarca hak edilen istirahat süresini takip eden 5 işgünü içinde elektronik ortamda Kuruma göndermeleri gerekmektedir. Aksi halde yine İPC'ye, idari para cezasına maruz kalabileceklerdir. İşyerlerindeki uygulamacıların bu ilkelere dikkat etmeleri ve uygulamayı buna göre yapmaları gerekmektedir. Kaynak: Yeni Şafak |