Burdasın: Forum => MESLEKTAŞ YAZILARI, MAKALELER ve BASINDA BUGÜN => -BEYANNAME ARACILIK VE GÖNDERME SÖZLEŞMELERİNİN |
|
YMM (Ziyaretçi) |
-BEYANNAME ARACILIK VE GÖNDERME SÖZLEŞMELERİNİN GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞINA BİLDİRİLMESİNE İLİŞKİN AÇIKLAMA (VUK 405-407 GT) Değerli üyemiz, 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile 3568 sayılı Kanun uyarınca yetki almış olup bağımsız çalışan Serbest Muhasebeci , Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavirlerin(meslek mensuplarının) , mükelleflerin vergi beyannameleri, bildirim ve eklerini elektronik ortamda göndermeleri zorunlu tutulmuştur. Yetki verilmiş meslek mensupları, aralarında hizmet sözleşmesi bulunan müşterilerine ait beyannameleri elektronik ortamda gönderebilmeleri için VUK 340 Numaralı Genel Tebliğ ekinde bulunan (3) nolu “Elektronik Beyanname aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi” ni, münferit (GMSİ,MSİ,DEĞER ARTIŞ KAZANCI, AİLE HEKİMLİĞİ MUHTASAR gibi) talepte bulunan müşterileriyle de (4) nolu “Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesi” (Postacılık Sözleşmesini) düzenleyeceklerdir. Yapılan sözleşmelerin bir örneğini müşterilerine verecekler, bir örneğini de gerektiğinde ibraz edilmek üzere muhafaza edeceklerdir. Düzenlenecek tüm sözleşmelere meslek mensuplarımız kendileri sayı verecekler, sayının şekli veya sıralamasını meslek mensuplarımız dilediği gibi yapabilir. Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı ekte bilgilerinize sunduğumuz VERGİ USUL KANUNU 405-407 sıra numaralı Genel Tebliğler ile 3568 sayılı Kanun uyarınca yetki almış olup bağımsız çalışan ve elektronik beyanname gönderme aracılık yetkisi verilmiş meslek mensuplarına, mükellefler ile imzalamış oldukları yukarıdaki sözleşmeleri veya bunların iptaline /feshine ilişkin bilgileri elektronik ortamda internet vergi dairesine girme zorunluluğu getirilmiştir. Genel Tebliğ ile getirilen yükümlülükler; A)- Mevcut Müşteriler İçin Yapılacak İşlemler: Defter tutma veya müşavirlik (danışmanlık) hizmeti için mesleki sözleşme yaptığınız ve VUK 340 Numaralı Genel Tebliğ ekinde bulunan (3) nolu “Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi” ve münferit talepte bulunan (Sadece Beyanname gönderimi) (4) nolu “ Elektronik Beyanname Aracılık sözleşmesi” (Postacılık sözleşmesi) yaptığınız mevcut müşterilerinize ilişkin bilgiler VUK 405 Nolu Genel tebliği uyarınca 01/Mart/2011 Tarihinden itibaren bilgiler girilecekti, Ancak ; 15/03/2011 Tarihinde yayımlanan 407 Nolu Genel Tebliği uyarınca bilgiler en geç 15/AĞUSTOS/2011 TARİHİNE KADAR SİSTEME GİRİLMİŞ OLACAKTIR. Gelir İdaresi Başkanlığının İnternet sitesinde bulunan İnternet Vergi Dairesi (https://intvd.gib.gov.tr) adresine meslek mensubu şifresi ile girilerek, bildirimler yapılacaktır. B)-Yeni Müşteriler İçin Yapılacak İşlemler : Yukarıdaki bölümde belirttiğimiz gerek mesleki sözleşme gerekse VUK 340 Nolu Genel Tebliğ ekinde bulunan E –Beyanname aracılık sözleşmeleri yapılarak kabul edilen YENİ MÜŞTERİ’lere ilişkin bildirim sözleşmenin düzenlendiği tarihten itibarenen geç 30 gün içerisinde elektronik ortamda https://intvd.gib.gov.tr/adresinde Yer alan internet vergi dairesine girişinin yapılması gerekmektedir. Aracılık yetkisi almış meslek mensuplarının aralarında Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk sözleşmesi /Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesi düzenledikleri mükelleflere ait beyannameleri elektronik ortamda gönderebilmeleri için öncelikle Elektronik Beyanname aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesinin /Elektronik Beyanname Aracılık sözleşmesinin bilgi girişlerinin elektronik ortamda internet vergi dairesine yapılmış olması gerekmektedir. C)-Sözleşmeleri İptal /Fesh Edilen Müşteriler İçin Yapılacak İşlemler: Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmelerinin / Elektronik Beyanname Aracılık sözleşmelerinin süresinin sona ermesi, iptal ya da feshedilmesi durumunda buna ilişkin bilgi girişinin, süresinin sona erme tarihinden ya da iptal / fesih tarihinden itibaren en geç 15 gün içerisinde meslek mensupları tarafından elektronik ortamda https://intvd.gib.gov.tr/adresinde yer alan internet vergi dairesine yapılması gerekmektedir. Dönem içinde veya dönem sonunda fesh ve iptal işlemleri Meslek mensuplarımızın hesap dönemleri sonunda veya yıl içinde sözleşmelerini fesh ettikleri müşterilerine ait sorumlu oldukları beyanname ve bildirimleri kendileri göndereceklerdir. Yeni meslek mensubu sözleşme imzaladığı tarihten sonraki dönemlere ilişkin yükümlülükleri yerine getirecektir. D)- Müşterilerin Meslek Mensubu ile Sözleşmesini Fesh Etmesi: Mükellefler, istemeleri halinde meslek mensupları ile aralarında düzenlenen sözleşmenin süresinin sona erdiğini ya da iptal/fesih edildiğini bir dilekçe ile sürenin sona erme tarihinden ya da iptal/fesih tarihinden itibaren en geç 15 gün içerisinde gelir / kurumlar vergisi yönünden bağlı oldukları vergi dairesine bildirebileceklerdir. E)-Bağımlı Çalışan Meslek Mensuplarımızın Durumu : Bilindiği üzere 340 nolu vuk GENEL Tebliği gereği firmalarda, bağımlı çalışan meslek mensubu mevcut ise şirketler E-Beyanname gönderme şifresi alabilmektedirler. Firmalarda bağımlı olarak çalışan meslek mensuplarımız yukarıda bahsedilen bildirimleri Vergi Dairesine BİLDİRMEYECEKLERDİR. F)- Bildirimin Gönderilmesi : Yukarıda bahsedilen bildirim, Gelir İdaresi Başkanlığının web sayfasında yer alan İnternet Vergi Dairesi Bölümünden “GİRİŞ” Butonuna basılarak ekrana gelen sayfada istenen kullanıcı kodu / parola / şifre bilgileri girilecektir. (Bu bilgiler daha önce E - beyanname gönderdiğimiz bilgilerdir . ) Sayfa açıldıktan sonra “Bilgi giriş” bölümünden “ E-Beyanname yetki bilgileri” sayfasında yer alan bilgiler doldurulacaktır. Bu bilgilerin 1.satırında yer alan Yeni Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi Bölümüne (3) nolu “Elektronik Beyanname aracılık ve Sorumluluk sözleşmesi” yapılan eski veya yeni gelen müşterilerin bilgileri girilecektir. 1)-Yeni Elektronik Beyanname aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi Bölümünü Defter tutma ve Danışmanlık sözleşmesi yaptığınız müşterileriniz için doldurmanız gerekir.Bu bölümde yer alan Sözleşmenin; sözleşme numarası, sözleşme tarihi bölümüne müşteri ile düzenleyeceğiniz VUK 340 Nolu Genel Tebliği ekindeki (3) Numaralı sözleşmedeki tarih ev numara olacaktır. Formdaki hizmet sözleşmesi (mesleki sözleşme) tarihi ve no bölümüne ise mesleki sözleşmedeki tarih ve numara yazılacaktır. Hizmet sözleşmesi tarihi ile (3) numaralı sözleşmedeki tarihler farklı olabilir sistem girişi kabul etmektedir. ADİ ORTAKLIK VE KOLLEKTİF ŞİRKETLERİN DURUMU: Adi Ortaklık ve Kollektif şirket şeklinde müşterisi olan üyelerimiz, Bilgi girişlerini yaparken Adi ortaklık veya Kollektif şirketin Vergi numarasını yazacaklardır. Adi Ortaklığın veya Kollektif Şirketle yapılacak mesleki sözleşmenin ve (3) Nolu Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk sözleşmesinin yanı sıra Adi ortağın veya Kollektif şirket ortağının Geçici Vergi ve Yıllık Beyannamelerinin gönderilebilmesi için bu kişilere ayrıca (3) nolu “Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk sözleşmesi”de yapılacaktır. MESLEKİ HİZMET SÖZLEŞMELERİNİN DÜZENLEME TARİHİ VE DAMGA VERGİSİ: Meslek mensuplarımız 2011 takvim yılı için web sayfasındaki mesleki sözleşmeyi düzenlerken (SÖZLEŞMENİN SÜRESİ ![]() Bilindiği üzere, 01/08/2011 tarihinden itibaren sözleşme bilgileri olmadan E- beyannameler gönderilemeyecektir. Bu nedenle 2011 yılı için sözleşme yapmadığınız müşteriler için 01/08/2011 tarihine kadar sözleşmeleri yapınız ve 15/08/2011 tarihine kadar bu bilgileri yukarıda belirtilen şekilde GİB internet vergi dairesine bildirimde bulunmanız gerekir. Sözleşmeyi imzaladığınız tarihten itibaren hesapladığınız Damga Vergisini 15 gün içinde süreksiz mükellefiyet olarak bağlı olduğunuz vergi dairesine yaptırmanız gerekir. Meslek mensuplarınız dilerse bağlı oldukları vergi dairesine başvurarak sürekli Damga Vergisi mükellefiyeti açtırabilirler. DAMGA VERGİSİ MÜKELLEFİYETİ: a)- Sürekli Mükellefiyet: Meslek mensuplarımız, Damga Vergisi Beyannamelerini e-beyanname sisteminden gönderebilmeleri için bağlı oldukları vergi dairesine dilekçe ile müracaat ederek 0040-Sürekli Damga Vergisi mükellefiyeti açtırmaları gerekir. Buna göre, 488 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sürekli damga vergisi mükellefiyeti tesis ettirilmesi durumunda, bir ay içinde düzenlenen kağıtların vergisinin , ertesi ayın yirmi üçüncü günü akşamına kadar Gelir vergisi veya Kurumlar vergisi yönünden bağlı olduğu vergi dairesine damga vergisi beyannamesi ile bildirilip, yirmi altıncı günü akşamına kadar ödemeleri gerekir. Sürekli Damga vergisi mükellefiyeti açtıranlar, işlem olmayan aylar için beyanname VERMEYECEKLERDİR. Beyanname verilmeyeceğine ilişkin dilekçe de verilmeyecektir. Damga vergisi mükellefiyetinizi kapattırmayın. b)- Süreksiz Mükellefiyet: 43-44 Numaralı damga vergisi Genel Tebliğlerine göre meslek mensuplarımız imzalamış oldukları sözleşmelere ait damga vergilerini sözleşmeyi imzaladıkları tarihten itibaren 15 gün içinde bağlı oldukları vergi dairesine dilekçe ekinde verecekleri damga vergisi beyannamesi ile beyan edip aynı sürede ödeyeceklerdir. 2)-Yeni Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesi Bölümü :Münferit talepte bulunan kişilerin e- beyannamelerini göndermek için doldurmanız gerekir.Bu bölümde yer alan sözleşmenin; sözleşme numarası,sözleşme tarihi bölümüne müşteri ile düzenleyeceğiniz VUK 340 Nolu Genel Tebliği ekindeki (4) nolu elektronik Beyanname aracılık sözleşmesindeki (Postacılık sözleşmesi) tarih ve numara olacaktır. G)- Ceza Uygulaması: Genel tebliğler ile getirilen yükümlülüklere uymayan veya eksik ya da yanıltıcı bilgi ve belge verenler hakkında VUK mükerrer 355 inci maddesi hükmüne göre özel usulsüzlük cezası uygulanacaktır. Çalışmalarınızda başarılar dilerim. |